Smoking Gun: State Department and George Soros Bankrolled Individuals who Sparked Ukraine ‘Uprising’

Smoking Gun: State Department and George Soros Bankrolled Individuals who Sparked Ukraine ‘Uprising’

A few weeks ago I wrote an article placing blame for Ukraine’s unrest squarely at the feet of the U.S. State Department. In that story, I also mentioned involvement of George Soros. I highly recommend you take a few minutes to read through the entire article.

The follow-up to that story included undeniable proof the U.S. State Department was coordinating behind the scenes during the ‘euromaidan’ uprising in Ukraine. In the second story there is audio of a phone conversation that allegedly took place between U.S. Assistant Secretary of State (Victoria Nuland) and the U.S. Envoy to the Ukraine (Geoffrey Pyatt). In the conversation we hear very clear discussion of coordination for the State Department’s pick to replace the fallen pro-Russia Ukrainian President. Note the State Department isn’t admitting the conversation took place, but they aren’t denying it either. Which is extremely telling. You do the math.

So how does this all tie the State Department and George Soros to Ukraine’s ‘euromaidan’ uprising?

Revolution on Demand, that’s how.

Arriving in the Ukrainian capital on August 3, Pyatt almost immediately authorized a grant for an online television outlet called Hromadske.TV, which would prove essential to building the Euromaidan street demonstrations against Yanukovych. The grant was only $43,737, with an additional $4,796 by November 13. Just enough to buy the modest equipment the project needed.

Many of Hromadske’s journalists had worked in the past with American benefactors. Editor-in-chief Roman Skrypin was a frequent contributor to Washington’s Radio Free Europe / Radio Libertyand the US-funded Ukrayinska Pravda. In 2004, he had helped create Channel 5 television, which played a major role in the Orange Revolution that the US and its European allies masterminded in 2004.

Skrypin had already gotten $10,560 from George Soros’s International Renaissance Foundation (IRF), which came as a recommendation to Pyatt. Sometime between December and the following April, IRF would give Hromadske another $19,183.

Hromadske’s biggest funding in that period came from the Embassy of the Netherlands, which gave a generous $95,168. As a departing US envoy to the Hague said in a secret cable that Wikileaks later made public, “Dutch pragmatism and our similar world-views make the Netherlands fertile ground for initiatives others in Europe might be reluctant, at least initially, to embrace.”

For Pyatt, the payoff came on November 21, when President Yanukovych pulled back from an Association Agreement with the European Union. Within hours Hromadske.TV went online and one of its journalists set the spark that brought Yanukovych down.

“Enter a lonely, courageous Ukrainian rebel, a leading investigative journalist,” writes Snyder. “A dark-skinned journalist who gets racially profiled by the regime. And a Muslim. And an Afghan. This is Mustafa Nayem, the man who started the revolution. Using social media, he called students and other young people to rally on the main square of Kiev in support of a European choice for Ukraine.”

All credit to Nayem for his undeniable courage. But bad, bad history. Snyder fails to mention that Pyatt, Soros, and the Dutch had put Web TV at the uprising’s disposal. Without their joint funding of Hromadske and its streaming video from the Euromaidan, the revolution might never have been televised and Yanukovych might have crushed the entire effort before it gained traction.

For better or for worse, popular uprisings have changed history long before radio, television, or the Internet. The new technologies only speed up the game. Pyatt and his team understood that and masterfully turned soft power and the exercise of free speech, press, and assembly into a televised revolution on demand, complete with an instant overdub in English. Soros then funded a Ukrainian Crisis Media Center “to inform the international community about events in Ukraine,” and I’m still trying to track down who paid for Euromaidan PR, the website of the Official Public Relations Secretariat for the Headquarters of the National Resistance.

Let’s recap. The U.S. was coordinating to prepare their own candidate to replace the pro-Russia Ukrainian President. The U.S. funded the ‘journalist’ who helped start the uprising. The U.S. helped coordinate the uprising.

How many major media outlets have reported on this? None.

Amazing, isn’t it?

  • anonymouse

    I can sympathize with opposition to state funding of foreign media, but since when do we oppose private cross-border investment of media outlets?

    • http://libertynews.com/ Eric Odom

      Ahh… so you don’t oppose the state department coordinating grants from the likes of George Soros, a man known to intentionally crash economies for personal financial gain, for the purpose of spreading propaganda? While I firmly disagree with your position, at least it’s now clearly known.